Пятница, 05.03.2021, 23:00
Вітаю Вас Гость | Реєстрація | Вхід

і

Архив статей

Головна » Файли » 2013 » 6 (120)

Самборський О.С., Слободянюк М.М. Економічне та комерційне обгрунтування доцільності впровадження протиалергійного препарату левоцетиризину
09.08.2014, 12:28

Резюме
Самборський О.С.1, Слободянюк М.М.2 Економічне та комерційне обгрунтування  доцільності впровадження протиалергійного препарату левоцетиризину.
Мета даної роботи – бізнес-аналіз виведення на ринок протиалергій­ного лікарського препарату нового покоління левоцетиризину вітчизняного вироб­ництва. Для підтвердження медич­ної та со­ціальної доцільності впро­вадження в медичну практику нового лікарського засобу левоцети­ри­зину вітчизняного виробництва використано метод SWOT-аналізу. Розраховано собівартість та прибутковість продукції, визначено основні інвестиційні вкладення. Прове­дено моделю­вання доходів й варіантів фінансових потоків комерційного використання лікарського препарату левоце­тиризину та ви­значено терміни повернення інвести­ційних вкладень.
Ключові слова: фармацевтичний ринок, протиалергійні лікарські препа­рати, економічний та маркетинговий аналіз, комерційна доцільність, інвестицій фінансові потоки.

Резюме
Самборский О.С., Слободянюк Н.Н. Экономическое и коммерческое обоснование  целесообразности внедрения противоалергического препарата.
Цель данной работы – бизнес-анализ выведения на рынок противоал­лер­гического лекарственного препарата нового поколения. Для подтвер­ждения медицинской и социальной целесо­образности нового лекарствен­ного средства левоцетиризина отечествен­ного производ­ства использован мметод SWOT-анализа. Рассчитана себестоимость и прибыльность продук­ции, определены ос­нов­ные инвестиционные вложения. Проведено модели­рова­ние доходов и ва­риан­тов финансовых потоков коммерческого исполь­зова­ния лекарственного препарата левоцетири­зина и определены сроки воз­врата инвестиционных вложений.
Ключевые слова: фармацевтический рынок, противоаллергические  ле­карственные препараты, экономический и маркетинговый анализ, коммер­ческая целесообраз­ность, инвестиционные финансовые потоки.

Summary
Samborskiy O.S., Slobodyanyuk M.M. Economic and commercial ground of advisability of antiallergic medicinal product implementation.
The goal of this research is a business-analysis of introduction of antiallergic medicinal product of new generation into the market. For confirmation of medical and social advisability of a new medicinal product levocetirizine of domestic manufacture was used the method of SWOT- analysis. It is calculated a prime price and profitability of production and determined the main investment inputs. It is made the modelling of incomes and variants of financial flows of commercial application of medicinal product levocetirizine and it is defined the terms of repayment of investment inputs.
Key words: pharmaceutical market, antiallergic medicinal products, economic and marketing analysis, commercial advisability, investment financial flows.

Рецензент: д.фарм.н., доц. О.М. Євтушенко

УДК 615.1 : 339.13.017 : 615.225.2

1 Івано-Франківський національний медичний університет

Ивано-Франковский национальный медицинский университет

Ivano-Frankivsk National Medical University

2 Національний фармацевтичний університет (Харків)

Национальный фармацевтический университет (Харьков)

National University of Pharmacy (Kharkov)

veritas_kh@ukr.net

The goal of this research is a business-analysis of antiallergic medicinal product introduction of new generation into the market.

It is used the  results  of own previous researches in relation to the segment of antiallergic preparations, materials of doctors' , pharmaceutists’ and consumers’ questionings in relation to the estimation of prescriptions and usage of  such special  MP and also the results of market monitoring of  MP system "Morion". The method of SWOT-analysis is used for confirmation of medical availability usage of new MP levocetirizine of domestic manufacture. While realization of economic calculations it has been applied sectoral methodologies that use domestic manufacturers of MP and requirements of currently in force regulatory legal acts. The methods of computer modelling have generalized sums and variants of course of investment contributions and profits.

At the domestic pharmaceutical market are offered antiallergic MP of three generations (about 160 preparations). The average annual increase in the group is more than 26%. In general antiallergic MP of the 1st generation occupy 36,6% of retail market segment, the 2nd - 2 2, 4% and the  3d - 41%. We profoundly analized the features of antiallergic MP by means of SWOT-analysis (strong and weak points, possibilities and threats) and it was confirmed medical availability of MP levocetirizine usage.

The analysis of the monitoring system data of pharmaceutical market "Morion" in Ukraine for the last three years confirms fast growth of levocetirizine usage. The annual increase of consumption of this MP is 131% of natural units and about 140% of money units,  that confirms its availability and attention value for manufecturers. Manufacture of levocetirizine MP began to carry out in small quantity LLC "Kusum Pharm" (Sumy).

We carried out economic and marketing analysis of preparation of levocetirizine tablet 5 mg by a few stages.

On the first stage it was determined the prime price of the generalized composition of levocetirizine tablet of 5 mg that included the estimation of all components of basic and additive agents and materials, salary, accruals, sales expenses and administrative ones. According to the calculations manufacturing cost of levocetirizine preparation will make 1687,43 UAH  for 1 thousand packages or 5,21% ,  general expenses - 6,77%. At the same time calculation manufacturing profitability of levocetirizine tablets 5 mg is 1820,1% and complete one is 1378,1%.

On the next stage we analysed the structure of development cost , government expert review and registration of  preparation after 5 basic modules and stages of works. It is set that the sum of necessary investments is from 175 to 320 thousand UAH and it depends on the volumes of works that will be able to make full-time specialists of the production plant (that can considerably prolong the time of MP development) and appropriation of funds for marketing communications among that is the work of medical (pharmaceutical) representatives.

It is determined the basic economic and marketing indicators of antiallergic preparation levocetirizine of new generation in the form of tablets for introduction into domestic manufacture. It is grounded high profitability of production for manufacturer and attention value of market segment.

It is calculated the sum and structure of development cost, government expert review and registration of levocetirizine after 5 basic modules and stages of works. The total sum of investments from 175 to 320 thousand UAH depends on the volume of involvement of external companies and kinds of marketing communications.

It is prognosed basic operational performances indexes at market situation in optimistic, most reliable and pessimistic variants. It is determined on the basis of computer modelling the variants of financial flow of investments and profits passing, that gives basis for risk management on the stages of introduction of medicinal preparation.

Thus, researches made by us in relation to application of methodology of multiple investigation of market conditions, advantages of consumers and preferences of doctors, realization of economic and marketing analysis of remedy market with  computer modelling of financial flows of investments and profits  is research and practice base in  risk management at further grounding of projects on development and introduction into the market of new medicinal preparations.

Література

1. Анч Л. Выведение на рынок нового лекарственного препарата / Л. Анч // Ре­цепт. – 2006. – № 4. – С. 18–24.
2. Дитятковская Е.М. Роль и место антигистаминных препаратов в ле­че­нии аллергических заболеваний / Е.М. Дитятковская [Електронний ресурс]. – Режим до­ступу: http://www.health-ua.org/article/ immuno/25.html.
3. Демкин И.В. Оценка риска инвестиционных проектов фармацевти­че­ского предприятия / И.В. Демкин, А.В. Стрельцов, И.Д. Галетов // Управ­ле­ние рис­ком. – 2004. – № 4. – С. 16-27.
4. Пухлик Б.М. Українська алергологія: здобутки та проблеми / Б.М. Пух­лик // Здоров'я України. – 2006. – № 11–12. – С. 46–47.
5. Пухлик Б.М. Актуальні проблеми алергології в Україні / Б.М. Пух­лик [Електронний ресурс]. – Режим до­ступу: http:// www.immuno.health-ua.com/article/1.html
6. Самборський О.С. Моделювання економічної ефектив­но­сті та доці­льності впровадження у вітчизняне виробництво про­тиалергійних препара­тів третього покоління / О.С. Самборський, І.А. Генсинська // Зб. тез допо­відей ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. молодих вчених та студентів «Здобутки галузі в сучас­ному світі». – Лу­ганськ: Континенталь, 2012. – С. 46–48.
7. Слободянюк М.М. Економічне та комер­ційне об­ґрунтування впрова­дження антигіпертензивного препарату 3-го по­коління / М.М. Слободянюк, Г.М. Ціхонь, Г.М. Дудар // Мате­ріали VІІ наук.-практ. конф. з міжнародною участю «Управління які­стю в фармації» (17 травня 2013 р., Харків). – Харків, вид-во НФаУ, 2013. – С. 130–131.
8. Global status report on noncommunicable diseases 2010. Description of the global burden of NCDs, their risk factors and determinants [Electronic resource] / Ed. Dr. Ala Alwan. - World Health Organization, 2011. - 176 р. - Access mode: http://whqlibdoc.who.int/publications/2011/9789240686458_eng.pdf?ua=1
9. Prevention of allergy and allergic asthma [Electronic resource]. - WHO, 2003. – 14 р. - Access mode: http://whqlibdoc.who.int/hq/2003/WHO_NMH_MNC_CRA_03.2.pdf?ua=1

Категорія: 6 (120) | Додав: siderman | Теги: investment financial flows, commercial advisability, economic and marketing analysis, pharmaceutical market, antiallergic medicinal products
Переглядів: 472 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
RSS

Форма входу

Категорії розділу

1 (115) [43]2 (116) [45]
3 (117) [41]4 (118) [34]
5 (119) [47]6 (120) [38]

ПОИСК

НАШ ОПРОС

Оцените наш сайт
Всего ответов: 46

ДРУЗЬЯ САЙТА

Статистика


Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0