Четверг, 18.04.2024, 05:44
Вітаю Вас Гость | Реєстрація | Вхід

і

Архив статей

Головна » Файли » 2014 » 1 (121)

Шовкова Н.І. Впровадження основних положень навчального плану з дисципліни ”стоматологічна допомога населенню та профілактична медицина”
14.08.2014, 18:36

Резюме
Шовкова Н.І. Впровадження основних положень навчального плану з дисципліни ”стоматологічна допомога населенню та профілактична медицина” на кафедрі дитячої стоматології ІФНМУ для студентів медичного коледжу.
У статті висвітлена методика впровадження в педагогічний процес основних положень навчального плану з дисципліни ”Стоматологічна допомога населенню та профілактична медицина” на кафедрі дитячої стоматології для студентів зуботехнічного відділення медичного коледжу Івано-Франківського національного медичного університету. На основі типової програми з даної дисципліни, нами розроблено та адаптовано комплекс навчально-методичного забезпечення. Для поліпшення якості професійної підготовки молодших спеціалістів з метою формування у них елементів клінічного мислення та здобуття практичних навичок, у педагогічний процес впроваджено методики інтерактивного навчання. Заняття проводяться у фантомних класах по препаруванню твердих тканин зубів, видаленню зубів, проведенню анестезій; у кабінеті комп’ютерної та рентгенологічної діагностики; клінічній лабораторії, що дозволяє значно розширити кругозір студентів.
Ключові слова: навчальний план, інтерактивне навчання, профілактична медицина.
Резюме
Шовковая Н.И. Внедрение основных положений учебного плана по дисциплине "Стоматологическая помощь населению и профилактическая медицина" на кафедре детской стоматологии ИФНМУ для студентов медицинского колледжа.
В статье освещена методика внедрения в педагогический процесс основных положений учебного плана по дисциплине ”Стоматологическая помощь населению и профилактическая медицина” на кафедре детской стоматологии для студентов зуботехнического отделения медицинского колледжа Ивано - Франковского национального медицинского университета. На основе типичной программы по данной дисциплине, нами разработан и адаптирован комплекс учебно - методического обеспечения. Для улучшения качества профессиональной подготовки младших специалистов, с целью формирования у них элементов клинического мышления и получения практических навыков, в педагогический процесс внедрены методики интерактивного обучения. Занятия проводятся в фантомных классах по препарированию твердых тканей зубов, удалению зубов, проведению анестезии; в кабинете компьютерной и рентгенологической диагностики; клинической лаборатории, что позволяет значительно расширить кругозор студентов.
Ключевые слова: учебный план, интерактивное обучение, профилактическая медицина.
Summary
Shovkova N.I. Implementation of the main statements of educational plan in the study “Stomatological service for population and prophylactic medicine” in Pediatric Stomatological Department of IFNMU for students of medical college.
The article demonstrates how to provide the main thesis of the study “Stomatological service for population and prophylactic medicine” in the pedagogical process at Pediatric Stomatology Department for dental technician students of medical college, Ivano-Frankivsk National Medical University. We have developed and adapted an education-methodical providing based on the typical program in this subject. For improvement of the quality of professional training in dental technical students, formation of clinical judgment and mastering of practical skills, we have introduced interactive studying. The practical lessons are introduced in the special classes used for preparation of the hard tooth tissues, tooth extraction, administration of local anesthesia, in the computer and radiological offices as well as clinical laboratories to enhance the student’s clinical vision.
Key words: educational plan, interactive studying, prophylactic medicine.

Рецензент: д.мед.н., проф. В.О. Тєрьошин

УДК 378.147+617.616.314+371.322

Івано-Франківський національний медичний університет

Ивано-Франковский национальный медицинский университет

Ivano-Frankivsk National Medical University

sh-nata@ukr.net

The preventive direction in the development of native medicine conditioned changes in the training of medical specialists not only of high level, but in the training of nursing staff. Teaching of specialists in the dental technic departments of medical colleges provides mastering of wide volume of clinical knowledge in practical stomatology and medicine for understanding of essence of the mechanisms of pathology development, methods of their treatment and prevention. Students’ training must be conducted in accordance with the tempos and directions of the development of modern medicine.

The article deals with the methodology of implementation of basic provisions of the academic plan on the subject “Stomatology assistance to the population and preventive medicine” into pedagogical process at the department of pediatric dentistry for students of the dental technic department of medical college of the Ivano-Frankivsk National Medical University.

The students’ self-guided work provides the study of separate themes, which are not included into the plan of class-based learning activity, training to the pass/fail grading test and cultivation of the practical skills. Evaluation of the self-guided work, which is provided in the theme of practical class, is conducted during current control at the relative class. The evaluation of themes, which are set only for self-training and are not included into the themes of practical classes, is conducted at the pass/fail grading test.

At the practical classes of the department the present methods of teaching with usage of technical means and visualization are widely used. The classes are conducted in the form of business game that optimize mastering wide range of modern medicine knowledge on the whole and stomatology, in particular, by the students of medical college [3]. The big part of practical classes is conducted on the basis of academic-practical center of stomatology faculty of IFNMU – in phantom class of preparing of dental hard tissue, in class of teeth extraction and anesthesia, in the study of computer and X-ray diagnostics, and in clinical laboratory. All studies of the scientific-practical center are equipped with the modern equipment, instruments, materials, reagents and training stimulators. Phantoms, pattern models and other visualizations serve as stimulators for self-guided training of students of the dental technic department of medical college.

The current control of students’ knowledge is conducted at each practical class in accordance to the concrete theme by means of oral or written answer for the class questions, solution of the thematic tasks or tests. Evaluation of the executed practical task is compulsory.

Based on the typical program of this subject, we developed and adapted the complex of learning and teaching materials. In order to improve the quality of professional training of junior specialists aimed at formation of clinical thinking at them and obtainment of practical skills, the methods of interactive teaching are introduced into the pedagogical process. The classes are conducted in the phantom classes on preparing dental hard tissues, teeth extraction, and anesthetic management; in the study of computer and X-ray diagnostics; clinical laboratory that allows sufficiently expand the outlook of students.

Thus, the learning and teaching materials on the subject “Stomatology assistance to the population and preventive medicine” developed, adapted and introduced into pedagogical process allows effectively providing thematic materials to the students of medical college on the specialty “Orthopedic stomatology”. The obtained necessary knowledge and skills on organization of stomatology assistance to the population; environmental hygiene and personal hygiene of the dental technician at the working place; knowledge about professional damage and ways of their prevention; knowledge about etiology and basic clinical signs of stomatology diseases and conduction of preventive measures sufficiently improve the quality of professional training of junior specialists and form the elements of clinical thinking at them. Conduction of practical classes in the studies of scientific-practical center of stomatology faculty optimizes and improves effectiveness of obtainment of the practical knowledge by students.

Література

  1. 1. Бабич М.Я. Вивчення професійної відповідальності молодшого медичного спеціаліста / М.Я. Бабич // Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць / М.Я. Бабич. –Кам’янець Подільський: Аксіома, 2010. – Вип. 10. – С. 3-11.
  2. 2. Кузьмінський А.І. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. / А.І. Кузьмінський. – Київ: Знання, 2005. - С. 268-275.
  3. 3. Мілерян В.Є. Методичні основи підготовки та проведення практичних занять в медичних вузах (методичний посібник) / В.Є. Мілерян / В.Є. Мілерян. – Київ: Хрещатик, 2004. – 80 с.
  4. 4. Типова програма з навчальної дисципліни ”Стоматологічна допомога населенню та профілактична медицина” для вищих медичних (фармацевтичних) навчальних закладів I-III рівнів акредитації за спеціальністю 5.12010106 ”Стоматологія ортопедична”. – Київ. – 2011. – 19 с.
Категорія: 1 (121) | Додав: neyro | Теги: interactive studying, prophylactic medicine, educational plan
Переглядів: 792 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
RSS

Форма входу

Категорії розділу

1 (121) [47] 2 (122) [36]
3 (123) [28] 4 (124) [34]
5 (125) [0] 6 (126) [0]

ПОИСК

НАШ ОПРОС

Оцените наш сайт
Всего ответов: 55

ДРУЗЬЯ САЙТА

Статистика


Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0